افغان فردا

ساخت وبلاگ

خبر ها - افغانستان

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 19:48 نوشته شده توسط Tariq Majidi

school-20-may-16

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونسف می گوید که حمله بر مکتب ها و مراکز بهداشتی در افغانستان درمقایسه به کشورهای دیگر بیشتر بوده است. در یک گزارش یونسف آمده است که تنها در سال دوهزار و چهارده میلادی در افغانستان ۱۶۳ مکتب و ۳۸ مرکز بهداشتی آماج حمله قرار گرفته اند.

با آنکه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای جهانی بارها از طرف های درگیر جنگ در افغانستان و دیگر کشورها خواسته اند تا با حمله ها بر مکتب ها و مراکز بهداشتی روند آموزش و عرضه خدمات بهداشتی را مختل نسازند اما هنوز هم این نگرانی ها پا برجا اند.

بر بنیاد گزارش تازه یونیسف یا بخش کودکان سازمان ملل، افغانستان در سال دوهزار و چهارده میلادی گواه ۱۶۳ حمله بر مکتب ها و ۳۸ حمله بر مراکز بهداشتی اش بوده است، سوریه در جایگاه دوم این گزارش قرار دارد و با شصت حمله بر مکتب ها و ۲۸ حمله بر مراکز بهداشتی اش روبرو شده است، 2 مکتب در یمن آماج حمله ها قرار گرفته اند و ۵۴۳ مرکز آموزش فلسطین میان سال های دوهزار و دوازده، دوهزار و چهارده میلادی با خطر روبرو شده اند.

معاون مدیر اجرایی یونیسف می گوید که به کودکان سراسر جهان باید مانند کودکان نیویارکی ارزش داده شود زیرا زمانی یکی از این کودکان در نیویورک گم می شود جاده ها را نیروهای امنیتی امریکایی پر می کنند.

جستین فورسیت معاون مدیر اجرایی یونسف می گوید: "هر روز بر چهار مکتب یا شفاخانه در جهان حمله می شود و این تکان دهنده است و بر کودکان تاثیر ویران کننده یی می گذارد. این مکتب ها و شفاخانه از افغانستان گرفته تا سوریه و شمال نایجریا از سوی گروه های شورشی و یا نیروهای حکومتی مورد حمله قرار می گیرد؛ اما هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. در این بخش های جنگ زده، مکتب ها و شفاخانه ها باید بر بنیاد قوانین جهانی انسانی محافظت شوند."

در افغانستان بیشتر از پنجصد مکتب به ویژه در ولایت های جنوبی افغانستان بسته شده اند، در کنار مکتب ها مراکز بهداشتی نیز از سوی طرف های درگیر جنگ در این کشور با خطر روبرو شده اند.

حکومت در هدف قرار دادن مکتب ها و مراکز بهداشتی مخالفان مسلح اش را متهم می کند و می گوید که حکومت در تلاش بازگشایی مکاتب و شفاخانه های بسته شده است.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور می گوید: "همه می دانند که پل، پلچک، سرک ها، مکتب ها و شفاخانه های این ملک را چه کسانی خراب می کنند. مخالفان مسلح دولت باید از این کار دست بردارند و نباید به بخش های همگانی آسیب برسانند."

در همین حال وزارت صحت عامه نیز از افزایش حمله ها بر کارمندان خدمات بهداشتی به ویژه پزشکان در کشور نگران است.

خواجه قمرالدین صدیقی مشاور وزارت صحت عامه به طلوع نیوز گفت: "داکتران سفیران صلح هستند و هیچ تبعیضی در درمان بیماران خود ندارند که از کجا هستند. ما از تمام مخالفان مسلح دولت می خواهیم که شفاخانه ها و دیگر بخش های همگانی را خراب نکنند تا برای مردم خدمات ارایه شود."

قرار است یونیسف برای رسیده گی به چالش ها دربخش آموزش وپرورش وبهداشت درکشورهای بحران زده، به زودی یک نشست جهانی درشهر استانبول برگزار کند. ترکیه در این نشست میزبان کشورهای گوناگونی به شمول افغانستان خواهد بود. در این نشست به نماینده گی از افغانستان عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی شرکت خواهد کرد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 154 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:18

خبر ها - افغانستان

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 19:52 نوشته شده توسط Mir Abed Joenda

woman-torched-20-may-16

یک زن ازسوی همسر وشماری دیگری ازنزدیکان اش درروی جاده و در برابر چشمان مردم آتش زده شد.

این زن ادعا می کند که از سوی همسر، خواهر همسر و مادر همسرش از خانه با زور در موتر بیرون ساخته شد وپس از انداختن تیل بربدنش درروی جاده در ناحیه اول شهرکابل آتش زده شد.

نام اش راحله است و در شفاخانه استقلال بستری است.

می گوید که همسر، خواهر همسر ومادر همسرش از بهر اختلاف هایی خانواده گی یی که با او داشتند، در کوچه آهنگری ناحیه اول شهرکابل از خانه بیرون کردند ودر حضور مردم آتش زدند.

راحله زیان مند شده رویداد می گوید:" خشو ام چادر را انداخت و پسرش تیل انداخت، من را در دادند و من چیغ زدم و مردم قریه آمدند در روی من چادر را انداختند."

سید اسحاق طاهری داکتر بخش سوختگی شفاخانه استقلال می گوید:"در حدود چهل و دو درصد سوختگی درجه دو و درجه سه دارد، وضعیت کنونی مریض قناعت بخش است، اما مریض در سوختگی اش زیاد است و در سیستم تنفسی نیز سوختگی دارد."

بسته گان راحله می گویند که این زن پس از کشته شدن همسر پیشین اش، هشت ماه پیش با مردی به نام سمیرعروسی کرد، اما اختلاف های خانواده گی و جنجال بر سر پول، باعث این رویداد گردید.

نواب برادر راحله می گوید:" از دولت همین توقع را داریم که عاملان این رویداد را مانند همین خانم در روی جاده آتش بزند تا دیگر این گونه رویداد تکرار نشود."

شکرانه دختر راحله می گوید:" مادرم را لت و کوب کرده بود بخاطر پیسه در حالیکه پیسه درخانه خودشان بود، این وضعیت را به سر خودش آوردند و او را سوختاندند."

اما مردی که خودش را همسر این زن عنوان می کند دریک تماس تلیفونی دراین باره چنین می گوید:

سمیر همسر راحله می گوید:" خانم ام آمد گفت خود را هم آتش می زنم و تو را هم، در همین کش و گیر بودیم که تیل را سر خود هم انداخت و سر مه هم، بالاخره آتش گرفت و همگی فکر کردند که من او را آتش زدم."

بسته گان راحله می گویند که هر سه تن ازعاملان این رویداد فراری استند، اما رئیس بررسی جرم های جنایی فرماندهی پولیس کابل می گوید که پولیس درتلاش بازداشت آنان اند.

برای تماشای کامل خبر، به این جا سربزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 184 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:18

ویدیو - خبر ساعت ۶

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 20:07 نوشته شده توسط Faridullah Hussainkhail

wahid-20-may-16خبرهای مهم:

ینس ستولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو که در حاشیه نشست وزرای خارجه این سازمان در شهر بروکسل سخن میگفت یک بار دیگر تعهد کرد که این ائتلاف قدرت مند نظامی به همکاری های مالی و نظامی اش از افغانستان بعد از سال ۲۰۱۶ میلادی ادامه خواهد داد.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا با تصویب لایحه‌ای گفته است که کمک‌های مالی‌اش با پاکستان مشروط بر اقدامات عملی اسلام آباد در برابر شبکۀ حقانی خواهند بود.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 170 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:18

خبر ها - افغانستان

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 13:35 آخرین به روز رسانی در جمعه 31 ثور 1395 ساعت 19:15 نوشته شده توسط TOLOnews.com

eusupport

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان و فدریکا موگرینی معاون نمایندۀ عالی کمیسیون اروپایی به روز جمعه در حاشیۀ نشست سران ناتو در بروکسل با هم دیدار کردند.

دفتر نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا در افغانستان در یک خبرنامه گفت که در این دیدار این دو مقام در بارۀ موضوعات گونه‌گون از جمله پیشرفت‌هایی که در روند گفت‌وگوهای صلح تا به حال انجام شده و نیز حمایت اتحادیۀ اروپا از این روند و موضوعات منطقه‌یی آن بحث کردند.

همچنان در این دیدار در بارۀ مشکلات مهاجران و موضوعات مربوط به آن گفت‌وگو شد.

خبرنامه افزود این دو مقام بالای آماده‌گی‌ها برای نشست ناتو که در وارسا در ماه جولای سال روان میلادی برگزار خواهد شد، و همچنان بالای نشست بروکسل که در ماه اکتوبر برگزار می‌شود نیز بحث کردند.

این دو مقام همچنان تأکید کردند که در نشست های آینده بالای سه بخش کلیدی از جمله بیشتر ساختن تلاش‌های حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی برای بهتر شدن موثریت کمک‌های جهانی، تأمین پیشرفت بیشتر در اصلاحات مورد نیاز در کشور، و حفظ حمایت منطقه‌یی برای یک روند سیاسی به هدف صلح و همکاری‌های اقتصادی فرامرزی تمرکز و گفت‌وگو کنند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 278 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:13

برنامه ها - محور

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 17:10 نوشته شده توسط Faridullah Hussainkhail

mehwar-20-may-16

دراین برنامه با شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور در بارۀ اطمیان ریاست جمهوری در مورد مبارزه با فساد پیشه گان بحث شده است.

برای تماشای کامل برنامه، به این جا سربزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 140 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:13

خبر ها - افغانستان

جمعه 31 ثور 1395 ساعت 19:05 نوشته شده توسط Karim Amini

مجلس نماینده‌گان ایالات متحدۀ امریکا با تصویب لایحه‌ای گفته است که کمک‌های مالی‌اش با پاکستان مشروط بر اقدامات عملی اسلام آباد در برابر شبکۀ حقانی خواهند بود.

مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده به لایحه‌ای رأی مثبت دادند که بربنیاد آن کمک نظامی سالانه ۴۵۰ میلیون دالری واشنگتن به پاکستان نیازمند اقدامات عملی این کشور در برابر گروه‌های هراس‌افگن به ویژه شبکۀ حقانی است.

بربنیاد این تصمیم پاکستان نیاز دارد تا همکاری فعال با افغانستان در کار سرکوب هراس‌افگنان داشته باشد.

این پول درصورتی به پاکستان داده خواهد شد که پنتاگون اقدامات عملی اسلام آباد را در برابرشبکه حقانی دروزیرستان شمالی تأیید کند.

اما پاکستان یک بار دیگر ادعا می‌کند که بی هیچ تبعیضی در برابر تمامی گروه‌های هراس‌افگن به گونۀ یکسان اقدام کرده است.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این باره گفت: «پاکستان در برابر هراس‌افگنان تلاش بسیاری می‌کند و نباید در این زمینه به صداقت پاکستان شک شود. ما در برابر تمامی هراس‌افگنان بدون تبعیض اقدام کرده ایم.ما بارها گفته ایم که شک کردن به نیت و تلاش‌های پاکستان نه تنها اشتباه است بل به کسانی که نمی‌خواهند به افغانستان صلح بیاید سود می‌رساند. همچنان ما بارها گفته ایم کسانی که چنین اعلامیه هایی می‌دهند باید از آن خود داری کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بخش دیگر سخنانش صلح را یگانه گزینه پایان خشونت ها خواند و گفت که به صلح باید یک شانس داده شود.

وی افزود: «اعلامیۀ مشترکی که پس از نشست چهار جانبه پخش شد پیام واضحی داشت؛ مبنی بر این که باید به صلح یک شانس داده شود؛ زیرا گزینۀ دیگری نداریم. ما گواه گزینه نظامی بوده ایم. نتیجۀ اقدام نظامی در جریان ۱۵ سال گذشته برای تمامی شما روشن است. نمی‌خواهم به جزئیات آن بروم؛ اما باور داریم که پاکستان در این زمینه صادقانه تلاش می‌کند.»

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان از اسلام آباد خواست تا در برابر هراس افگنان یکسان اقدام کند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی در این باره گفت: «خواست حکومت افغانستان از پاکستان این است که همان طوری که در برابر دشمنان خودش اقدام می‌کند در برابر دشمنان مردم افغانستان نیز همان گونه اقدام نماید.»

با این هم آگاهان نظامی به این اند که که این گفته‌های پاکستان فریب دیگری است از بازی های دوگانه‌اش.

میرزا محمد یارمند آگاه نظامی گفت: «ما از پاکستان کدام چیزی عملی ندیده ایم، مدارس را مسدود نکرده است، آموزش گاه‌های هراس‌افگنی را مسدود نکرده است، شبکه حقانی را تقویت می‌کند، همیشه رهبران هراس افگنان را و گروه‌هایی که در مخالفت با دولت افغانستان استند در آن‌جا نگهداری می‌شوند.»

حکومت افغانستان اعلام کرده است، که دیگر از پاکستان انتظار این را که طالبان را به میز گفت‌وگو بکشاند ندارد؛ تنها چیزی که کابل از اسلام آباد خواسته است این است که در برابر گروه‌های هراس افگن اقدام نظامی کند و لانه‌های امن هراس‌افگنان در خاکش را آماج قرار دهد.

برای تماشای گزارش کامل، به این جاسر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:13

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 20:25 نوشته شده توسط Jawed Zeyartjahi

nds-officer-19-may-16

نظر به گفته‌های مردم، تیراندازی و حمله بر یک سرباز امنیت ملی از سوی محافظ رییس شورای ولایتی هرات، خشم مردم و والی این ولایت را برانیگخته‌است.

والی هرات می‌گوید که یک هیئت ویژۀ ریاست جمهوری این رویداد را بررسی می‌کند و با عاملان آن برخورد جدی خواهد شد.

محمدآصف رحیمی، والی هرات می‌گوید: «کاری که شده‌است کار بسیار بدی است که نباید می‌شد. به هر صورت، حمله به نیروهای امنیتی پذیرفتنی نیست؛ اما هیئت ویژۀ ریاست جمهوری در حال بررسی این رویداد است و پس‌از روشن‌شدن کامل این رویداد نتیجه‌اش مشخص خواهد شد.»

گفته می‌شود که سه روز پیش هنگامی که نیروهای امنیتی موتر رییس شورای ولایتی هرات را برای بازرسی متوقف ساختند، نگهبانان رییس این شورا با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در این درگیری یک سرباز واحد واکنش سریع ریاست امنیت ملی زخم برداشته‌است.

خانواده رامین پارسا، سربازی که درشفاخانه نظامی هرات بستری است می‌گوید که این سرباز ریاست امنیت ملی در حال انجام وظیفه بود؛ اما محافظ رییس شورای ولایتی هرات پس‌از آن‌که با شلیک گلوله این سرباز را زخمی ساخت، جنگ‌افزارش را نیز با خودش برد.

محمدرحیم نیک‌منش، کاکای رامین پارسا می‌گوید: «ما این فرزند خویش را در قطارنیروهای امنیتی در خدمت مردم گذاشته بودیم و این سرباز حین انجام وظیفه زخمی شده‌است. از حکومت می‌خواهیم که در این‌باره عدالت را تأمین کند، خواست ما تنها عملی‌شدن عدالت است.»

رییس شورای ولایتی هرات در این‌باره چیزی نمی‌گوید، اما معاون این شورا از زبان رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید که این رویداد رییس و اعضای این شورا را ناراحت ساخته است؛ اما این رویداد نتیجۀ عملکرد یک محافظ رییس شورا ولایتی بوده‌است و رییس این شورا حاضر است در کار پیگرد قانونی عاملان این رویداد با هیئت بررسی‌کننده همکاری کند.

توریالی طاهری، معاون رییس شورای ولایتی می‌گوید: «ما این ادعا را که رییس شورای ولایتی هرات به این سرباز حمله کرده‌است، کاملاً رد می‌کنیم. این رویداد برخواسته از درگیری میان یک محافظ رییس شورای ولایتی هرات و یک کارمند ریاست امنیت ملی است و ما حاضریم در این‌باره با هیئت همکاری کنیم.»

از سوی هم شماری از باشنده‌گان هرات این کار را وحشیانه می‌دانند و می‌گویند که اگر نماینده‌گان مردم با نیروهای امنیتی این‌گونه برخورد کنند فرق آنان با هراس‌افگنان چیست؟

سید عبدالکریم رحیمی، باشندۀ هرات می‌گوید: «سربازی که در کنار جاده‌است، به حکم رییس‌جمهور است و باید قدرت‌مندان قانون را مرعات کنند و به دستور این نیروها عمل نمایند.»

پزشکان در شفاخانه نظامی هرات می‌گویند که وضع این سرباز پس‌از عمل جراحی خوب است.

برای دیدن این گزارش پیوند زیر را باز کنید.


افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 161 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:13

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 20:53 نوشته شده توسط Samim Faramarz

rape-19-may-16

یک دختر ۱۷ ساله، که گفته می‌شود از سوی خانوادۀ نامزدش ربوده شده بود، لت‌وکوب شده‌است و، نظر به این گفته‌ها، بر او تجاوز جنسی صورت گرفته‌است، از حکومت عدالت می‌خواهد.

خانوادۀ این دختر می‌گوید، با آن‌که از این رویداد ۳ ماه می‌گذرد، اما تا کنون کسی در پیوند به این جنایت بازداشت یا محاکمه نشده‌است.

این بانوی نوجوانِ ۱۷ ساله در صنف نهم درس می‌خوانَد. در این عمر کوتاه، به گفتۀ خودش، ستم‌هایی دیده‌است که شاید کسی در سراسر عمرش ندیده باشد.

این نوجوان می‌گوید که سه ماه پیش در سمنگان از سوی خانوادۀ نامزدش ربوده شد؛ گلوله خورد؛ لت‌وکوب شد و بر او تجاوز شد.

این دانش‌آموز نوجوان می‌گوید: «می‌خواستم فرار کنم، اما مرا با موترسایکل به قریۀ آهنگران انتقال دادند که آنجا حاکمیت حکومت وجود ندارد. بعداً مرا لت‌وکوب کردند و حالا یک الاشه‌ام کاملاً از بین رفته‌است.»

این بانوی نوجوان از ۳ ماه به‌این‌سو بیمار است و برای درمان، از یک شفاخانه به شفاخانه دیگر می‌رود؛ اما هنوز به گونه کامل بهبوده نیافته‌است.

سرنوشت تلخ این دختر، به گفتۀ خودش، هنگامی آغاز شد که او و خانواده‌اش می‌خواستند نامزدی‌اش را فسخ کنند و خانوادۀ نامزدش به خانۀ شان حمله کردند و اعضای خانوادۀ او را زخمی ساختند.

این بانوی ۱۷ ساله می‌گوید: «ساعت ۷ شام بود که برادر نامزدم با دو برادر و پدر و شش همکارش به خانۀ ما حملۀ مسلحانه کردند و پدر و مادرم را لت‌وکوب کردند.»

در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن، از بی‌پروایی نهادهای امنیتی در قبال پروندۀ این دختر سخت انتقاد می‌کنند.

حمیرا ثاقب، فعال در عرصۀ حقوق زن می‌گوید: «نگاه، نگاه قانونی نیست. نگاه نگاه مردسالارانه است که در درون اجتماع است و از همین‌رو مسایل زنان هیچ‌گاهی به‌گونه جدی دنبال نمی‌شوند.»

پدر و مادر این بانوی نوجوان هنوز در یک شفاخانه در مزار شریف بستری استند. برادر این دختر سرباز ارتش ملی است و هنگامی از این رویداد باخبر شده‌است که در هلمند بود.

برادر این دختر می‌گوید: «در هلمند بودم که برایم زنگ آمد. قومندانم را در جریان گذاشتم و پرواز هم نبود. بالاخره مجبور شدم که از راه لشکرگاه زمینی به مزار شریف بروم.»

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 139 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:13

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 20:56 آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 21:58 نوشته شده توسط Faridullah Hussainkhail

school-19-may-16

مقام‌های محلی کنر می‌گویند که تفنگ‌داران ناشناس ساختمان یک مکتب دخترانه و ۲ مکتب پسرانه را در کنر منفجر کردند و به آتش کشیدند.

این مقام‌ها می‌گویند که این رویداد نیمه‌های دیشب (۲۹ ثور) در ولسوالی درۀ پیچ رخ داد.

رییس معارف کنر می‌گوید که بررسی‌ها در این‌باره آغاز شده‌اند.

سید جمال‌الدین حسینی، رییس معارف کنر می‌گوید: «در درۀ پیچ سه مکتب را هدف قرار دادند. یک مکتب را انفجار دادند که ۲ صنف آن تخریب شده‌ و دو صنف دیگر متضرر شده‌است. و در مکتب متوسطه یک صنف در نتیجۀ آتش‌سوزی کاملاً تخریب شده و یک صنف دیگر متضرر شده‌است.»

این رویداد خشم بزرگان قوم و عالمان دین را در کنر بر انگیخته‌است. آنان می‌گویند که دشمنان مردم افغانستان با استفاده از نام دین اسلام می‌کوشند که مردم افغانستان را در تاریکی نگه دارند.

حقیار، عالم دین می‌گوید: «مردم نمی‌خواهند که دروازه‌های معارف بسته شوند و فرزندان شان در میدان جهالت و بی‌سواد بمانند. می‌خواهیم این عمل را هرکه انجام داده‌است از آنان پرسیده شود.

هم‌زمان با این، وزیر معارف در سفرش به ولایت ننگرهار می‌گوید که برای بهبود وضع معارف در حوزۀ شرق برنامه‌یی روی دست دارد.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف می‌گوید: «از بخش نظارت و دفتر ام‌آی‌اس هیئت‌ها آمده‌اند و همه به مکتب‌های شهر و ولسوالی‌ها و روستاهای ننگرهار را یکی یکی می‌روند و آمار ارقام را به ما می‌آورند؛ آن‌گاه روشن خواهد شد که چقدر مکتب و چند معلم خیالی‌استند و پس از آن این مشکلات را حل خواهیم کرد.»

وزیر معارف به ولایت ننگرهار در حالی سفر می‌کند که باشنده‌گان حوزۀ شرق از روند کنونی معارف شکایت داشتند و می‌گویند که نبود آموزگاران مسلکی، نبود ساختمان مکتب، کمبود کتاب‌های درسی و نیز تهدید‌های هراس‌افگنان از نگرانی‌های باشنده‌گان حوزۀ شرق در عرصۀ معارف بوده‌است.

برای تماشای کامل برنامه، به این جا سربزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 170 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:13

برنامه ها - محور

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 08:14 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Mehwar-18-May-2016

برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که بررسی فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات از بهر غیبت‌های پیهم اعضای مجلس نماینده‌گان با کندی پیش می‌رود.

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

{youtube}Tlao--N3M4M{}/youtube}

مجلس نماینده‌گان حکومت را از بهر نفرستادن فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات بارها انتقاد کرده‌است؛ اما اکنون که سه هفته از رسیدن این فرمان به مجلس می‌گذرد هنوزهم از کمیسیون‌های این مجلس بیرون نشده‌است.

در این بخش برنامه گرداننده مسعود ملک گفتگویی را با محمد عبده، رییس کمیسیون عدالی و قضایی مجلس نماینده‌گان انجام داده است.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 156 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:45

برنامه ها - گفتمان

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 08:29 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Goftman-18-may-2016

در این بخش برنامه فواد امان گفت‌وگوی را در بارۀ عوامل مهاجرت ها، راهکارها برای جلوگیری از فرار جوانان و برنامه‎های حکومت برای بازگشت مهاجربن به افغانستان انجام داده است.

مهمانان:

شهرزاد اکبر، رییس نهاد جامعۀ باز
داکتر عالمه، معین وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان
مجید یار، معاون ادارۀ حمایت از سرمایه گذاری‌ها
مسعود احمدی، نمایندۀ سازمان جهانی مهاجرت

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:45

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 09:17 آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 30 ثور 1395 ساعت 09:22 نوشته شده توسط AFP

Translations pending.

EgyptAir-19-May-2016

A search and rescue operation was under way Thursday after an EgyptAir flight with 69 people on board vanished from radar en route from Paris to Cairo, the airline said.

A tweet on the airline's official account said flight MS804 left Paris at 11:09 pm local time (2109 GMT), "heading to Cairo (and) has disappeared from radar".

Further tweets in Arabic said contact was lost at 2:45 am Cairo time (0045 GMT), when the plane was just inside Egyptian airspace and at an altitude of 37,000 feet (11,000 metres).

There were 59 passengers and 10 crew aboard, according to the airline.

"EGYPTAIR has contacted the conceed authorities and bodies and inspection is underway through the rescue teams," another tweet in English said.

The flight from Paris Charles de Gaulle to Cairo normally takes just over four hours and the plane was due to arrive at 3:05 am local time.

The Flightradar24 website said MS804 is an Airbus A320-232, and was delivered to the airline in 2003.

EgyptAir hit the headlines in March when a flight from Alexandria to Cairo was hijacked and forced to divert to Cyprus, where the "unstable" hijacker demanded to see his ex-wife.

In October, the Islamic State group claimed responsibility for bombing a Russian airliner carrying holidaymakers from the Egyptian resort of Sharm El-Sheikh, killing all 224 people on board.

The disappearance of the jet on Thursday comes more than two years after the start of one of the most enduring mysteries in aviation history.

Malaysia Airlines Flight MH370 vanished on March 8, 2014 en route from Kuala Lumpur to Beijing with 239 passengers and crew onboard, mostly Chinese and Malaysians.

Authorities believe the Boeing 777 detoured to the remote southe Indian Ocean and then plunged into the water.

The costly, painstaking search for a crash site has yet to yield results, but five pieces of debris have been identified as either definitely or probably from the jet, all found thousands of kilometres (miles) from the search zone, likely swept there by ocean currents.

Theories to explain the disappearance include a possible mechanical or structural failure, a hijacking or terror plot, or rogue pilot action.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 152 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:45

خبر ها - افغانستان

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 19:56 نوشته شده توسط Karim Amini

pakistan-army-18-may-16

رییس انستیتیوت مطالعات دفاعی و تحلیلی هند می‌گوید که ارتش پاکستان مانع اصلی بهبود روابط میان کابل – اسلام‌آباد است و به گفتۀ رییس این انستیتیوت زمان آن رسیده‌است که ارتش پاکستان پشتیبانی‌اش را از طالبان به‌گونۀ عملی متوقف بسازد؛ کاری که تا کنون هیچ نشانه‌یی از آن دیده نمی‌شود.

اسلام‌آباد دیر زمانی است که مهر پشتیبانی از هراس‌افگنی بر جبین دارد؛ باورها این استند که پاکستان از زمان ایجادش همسایه خوب برای افغانستان نبوده است، چنان که کابل باور دارد ازآنسوی مرز از خاک پاکستان به افغانستان نفرت صادر می‌شود.

جیانت پرساد، رییس انستیتیوت دفاعی و تجزیه و تحلیل هند می‌گوید: «در حقیقت ارتش پاکستان یک چالش در روابط افغانستان و پاکستان است. آی اس آی نهادی است که هم امور سیاسی را رهبری می‌کند و هم جنگ را.»

این سیاست‌گر هندی باور دارد که ارتش پاکستان هیچ تغییری در سیاست پشتیبانی‌اش از هراس‌افگنی و هراس‌افگنان نیاورده‌است.

جیانت پرساد می‌افزاید: «زمان آن رسیده‌است که پاکستان در عمل حمایت‌اش را از طالبان توقف دهد، و هر گاه چنین تغییری را مشاهده کنیم، به معنای آن خواهد بود که در شیوۀ پاکستان عملاً تغییر به میان آمده‌است.»

در این میان مسؤول بخش افغانستان این نهاد، افغانستان را همسایۀ نزدیک و یک دوست نزدیک هند می‌داند و بر کمک‌های هند به افغانستان تأکید می‌ورزد.

ویشال چندرا، تحلیلگر بخش افغانستان در انستیتیوت دفاعی و تجزیه و تحلیل هند می‌گوید: «ما به بلندبردن ظرفیت‌های افغانان متعهد استیم و نیز در بخش‌های توسعه‌یی مردم افغانستان را کمک می‌کنیم، ما نه تنها در یک بخش افغانستان، بل در تمام بخش‌های افغانستان پروژه‌هایی در حال اجرا داریم.»

در افغانستان هم باورها این استند که نظامیان پاکستانی کارگذاران اصلی سیاست‌های این کشور استند، و ارتش پاکستان هیچ‌گاهی دست دوستی افغانستان را نفشرده‌است.

سید انتظار خادم، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «یک موضوع وجود طالبان است و دیگر حمایت از طالبان است؛ موضوع استراتیژی آنان است، در این هیچ شکی نیست که ارتش پاکستان و استخبارات پاکستان در عقب جنگ افغانستان استند.»

این گفته‌ها در حالی بیان می‌شوند که اسلام‌آباد میزبان پنجمین دور نشست چهار جانبۀ افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است؛ نشستی که در آن شاید بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین خواست افغانستان مبارزۀ صادقانه پاکستان با هراس‌افگنی و حقله‌های هراس‌افگن در خاک‌اش است.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:02

خبر ها - افغانستان

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 20:22 نوشته شده توسط Gulabudin Ghubar

mps-18-may-16

برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که بررسی فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات از بهر غیبت‌های پیهم اعضای مجلس نماینده‌گان با کندی پیش می‌رود.

مجلس نماینده‌گان حکومت را از بهر نفرستادن فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات بارها انتقاد کرده‌است؛ اما اکنون که سه هفته از رسیدن این فرمان به مجلس می‌گذرد هنوزهم از کمیسیون‌های این مجلس بیرون نشده‌است.

ریاست جمهوری نیز از شورای ملی می‌خواهد که فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاحات بی‌درنگ بررسی شود.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با انتقاد از غیرحاضری پیهم شمار بزرگی از اعضای این مجلس می‌گویند که قرار بود سرنوشت فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات هرچه زودتر روشن شود، اما این کار تا کنون نشده‌است.

محمدسرور عثمانی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «در پارلمان مرض غیرحاضر بسیار است. روزی که اعلام می‌شود که جلسۀ مشترک داریم، اکثر وکیل‌ها به عواملی، حاضر نمی‌شوند و جلسه به درازا می‌کشد.»

فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات ۳ هفته پیش به مجلس فرستاده شده‌است، اما شماری دیگری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که کار روی این فرمان در کمیسیون‌ها ادامه دارد و ممکن است تا یک هفتۀ دیگر برای رأی‌گیری به مجلس فرستاده شود.

ابدال‌الله محمدی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «این قانون زودتر از سوی کمیسون‌ها نهایی شود و تصویب مجلس را بگیرد.»

خواست ریاست جمهوری نیز از مجلس در این‌باره این‌گونه است.

سید ظفر‌ هاشمی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید: «فرمان تقنینی را به وقت آن به شورای ملی افغانستان ارسال کردیم و خواست و توقع ما این است که این فرمان به زودترین فرصت مورد بحث و تأیید قرار گیرد تا اصلاحات مورد نیاز در نظام انتخاباتی افغانستان آورده شود.»

اگر این فرمان از سوی مجلس نماینده‌گان رأی اعتماد بگیرد، پس از آن به مجلس سنا فرستاده خواهد شد و پس از تأیید آن از سوی این مجلس، کمیتۀ گزینش کار را روی اصلاح نظام انتخابات و چه‌گونه‌گی گماشتن کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را آغاز خواهد کرد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:02

ویدیو - خبر ساعت ۶

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 21:54 نوشته شده توسط Faridullah Hussainkhail

shuja-18-may-16خبرهای مهم:

محمدخان، معاون اول ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی از امضای مسودۀ توافق‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار خبر می‌داد.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

وزارت دفاع ملی نفوذ هراس‌افگنان را در صفوف نیروهای مسلح کشور خطرناک می‌داند و می‌گوید که با روش‌های خاص در پذیرش منسوبان اردوی ملی، از نفوذ دشمن جلوگیری کرده‌اند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 148 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:02

برنامه ها - محور

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 12:41 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Mehwar 17-May-2016

در این بخش برنامه گرداننده مسعود ملک گفتگویی را با محمدصفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان در بارۀ افزایش نگرانی‌ها از وخیم تر شدن خشونت‌ها در بغلان انجام داده است.

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:34

ویدیو - خبر ساعت ۱۰

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 12:55 نوشته شده توسط TOLOnews.com

10pm-news-17-May-2016خبرهای مهم:

پس از آن که پاکستان ازمیزبانی پنجمین دور گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح خبر داد حکومت افغانستان اعلام کرد که تا هنگامی که پاکستان در برابر گروه‌های هراس‌افگن اقدام نکند، کابل با اسلام‌آباد وارد گفتگو نخواهد شد.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

ایالات متحده امریکا پشتیبانی‌اش را از گفت‌وگوهای صلح افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 235 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:34

خبر ها - افغانستان

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 13:42 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Translations pending.

girl-student-khost-17-May-2016

At least 21 schoolgirls were poisoned in easte Khost province on Tuesday afteoon, local officials said.

Bakht Noor Bakhtiyar, the head of the provincial education department, said the incident happened at Anar High School and that the poisoned girls had been taken to hospital for treatment.

"It started when the girls were in class. At first one or two collapsed but then during a break more girls faced the same problem. They were all taken to hospital," he said.

Gul Ahmad Shah, an official at Khost hospital, said "the cause is not yet clear but investigations continue. We have also asked for help from Kabul over the incident."

Officials said that the girls were discharged from hospital after treatment and all are in a stable condition.

In the meantime, officials at the education department said that they will take precautions in all schools to prevent such incidents from happening again.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 176 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:34

برنامه ها - فرا خبر

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 10:00 نوشته شده توسط TOLOnews.com

FaraKhabar-17-May-2016

وزارت خارجۀ پاکستان می‎گوید که در این نشست نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، ایالات متحد و چین چگونگی از سرگیری گفتگوهای صلح را میان کابل و گروه طالبان به بررسی خواهند گرفت. 

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

اما ریاست جمهوری می‎گوید تا زمانی که پاکستان در برابر گروه‌های هراس افگن اقدام نکند، کابل با اسلام آباد وارد گفتگو نخواهد شد.

در این بخش برنامه گرداننده فواد امان گفتگویی را انجام داده است.

مهمانان:

محمد صدیق پتمن، عضو هیت رهبری جبهۀ ملی نوین افغانستان
میاگل وثیق، آگاۀ مسایل سیاسی

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 164 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:02

برنامه ها - محور

چهارشنبه 29 ثور 1395 ساعت 10:26 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Mehwar-17-May-2016

در این بخش برنامه مسعود ملک گفتگویی را با رحمان اوغلی، عضو پیشین مجلس، جعفر رسولی، دیبلومات پیشین افغانستان در امریکا در بارۀ توافق سیاسی حکومت با حزب اسلامی حکمتیار و آغاز دور پنجم گفتگوهای صلح در اسلام آباد انجام داده است.

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:02